תמונות סבא וסבתא

מכתבים, תמונות, זכרונות ומתנות...

סבא שמואל טאג'יר
ביסקוצ'וס - העוגיות המלוחות של סבתא
סבתא סולטנה טאג'יר

שמואל תג'ר – אב אוהב

מאת: שמוליק תגר.

רובכם אלה הקוראים – צעירים בגילכם היחסי ברור שלא הצלחתם להכיר את אבי המשפחה סבא שמואל טאג'יר. כן, אני יודע שאתם מכירים את כל הפרטים, אפוא נולד, איך התחתן והפך שותף לחבורה הציונית הזו שהקימה את "אחוזת בית" היא תל אביב, אבל חשבתי שישנה חשיבות להוסיף כמה דברים יותר אישיים שיעזרו לכולנו להבין ולהכיר את האיש שבנה את כל השבט הזה ותבע את חותם תגר בארץ ישראל.

אין טוב מלהתחיל בכמה מאמרותיו המפורסמות (שהושמעו בדרך כלל ליד השולחן הגדול בסלון כשכל בני המשפחה נוכחים): כשאחד מבניו היה מעביר ביקורת על משהו הקשור לעשיה של סבא או סבתא סולטנה, הוא היה אומר בעיניים מחייכות: "סאלוונטרון לוס פיפינוס אחרוואר על באחצ'אבן!!!" וזה אומר בתרגום חופשי: "קמו המלפפונים להכות את הגנן".

מימין דודה מרים,במרכז סבתא סולטנה, משמאל דודה ציונה, עומד דוד יוסף - ואיזה כובעים...
למעלה ציונה וברוך, במרכז מרים ושושנה באמצע ולמטה חזקיה בשנת 1919

כשהיו משוחחים על תקומת ארץ ישראל, על החזון הציוני והדודים ה"צעירים" שלום או יוסף, היו מעבירים ביקורת על הנעשה בארץ, סבא לא היה מתווכח איתם, הוא פשוט היה תוקע אמרה בלאדינו: "פדסיקו דה-לה-סיבדד מיז'ור דה אורו דיי אפואירה" שפירושו: "חתיכה אחת מהמולדת עדיפה על כל הזהב מבחוץ", את זה הוא גם כתב לדודה ציונה במכתב כשלמדה אמנות בפריז.

…ואם על מכתבים אנחנו מדברים, הוא היה כותב עשרות מכתבים לילדיו בכל מקום בו שהו: לברוך בשוויצריה, ליוסף בקהיר, למרים בנהלל, לשושנה בביירות והפתיחה מאוד אחידה: לבתי היקרה ציונה טאג'יר, לבן הנכבד שלום טאג'יר, לבתי היקרה מרים בנהלל, לבתי היקרה שושנה בחיפה וכו' וכו', שפתו של סבא הייתה תמיד עברית צחה או כתב רש"י מלומד, הנה קטע ממכתבו למרים ויש ללמוד ממנו כיצד יש לברך בת אהובה: "אי אפשר לך לתאר את עצמך כמה מבולבל הייתי, ביום שקיבלתי את מכתבך ובפרט ברגע שקראתי שהייתה חופתך. אף על פי שלא חפצת שיהיה אחד מהמשפחה בשמחתך, אנחנו שולחים לך את ברכתנו העמוקה מעמקי לבנו ומברכים אותך ברכת הורייך – מזל טוב לך ולבעלך אברהם, שתחיו חיים טובים, מאושרים ונעימים לאורך הימים. יהיה בסימן טוב ובמזל טוב, בנים ובני בנים מאושרים ומעושרים, חיים ארוכים ושתראו בבניין ארץ ישראל וגאולתה". וגם מכתבים ליריים היה כותב סבא, פעם כשהדוד שלום עזב את הבית מעוצבן ומרוגז אחרי ויכוח עם אביו באפריל 1945, הוא ממש כתב לו חמשיר בזו השפה: "לבני הנכבד שלום טאג'יר, הלכת מאצלנו מורגז, ולא שלח מכתב המורגז, ואם אתה עוד מורגז, תזכור את המשפחה של המורגז, ושלח ידיעות בעד הבריאות של המורגז, אני רציתי להיות כמוך – מורגז, אבל האבא לא שוכח את המורגז, על כן תקבל דרישת שלום ממשפחת המורגז, ובפרט אנוכי לא חושב אותך למורגז, ש. טאג'יר", יש בפניות שלו לילדיו המון חום, המון תשומת לב, מעולם לא יכולת לראות זאת כשישבת בסמוך לו או ששהית במחיצתו, אנא קראו כמה שורות שכתב בכתב רש"י לבתו שושנה בחיפה בשנת 1931: "…עד עכשיו חיכיתי, אולי מחר אחותך תכתוב, על כן הנני להודיעך שכולנו בריאים וחיים בעזרת השם, אין לי מה להאריך ואבקשך לכתוב לי איך את מבלה זמנך? כי אנוכי ביחד בשביל כולכם ומכתביכם יהיו לי לנחמת הנפש ורוב נשיקות מאביך", אכן איש אוהב שאת רגשותיו שמר לעט ולניר, אדם שמעולם לא מצא זמן לפטפוטים של חולין ודיבורי סתם.

..ואי אפשר לסיים קטע זה בלי אמרתו המפורסמת ביותר, כשהיו מדברים ליד השולחן שטויות, או מתבדחים על נושאים לא חשובים, הוא היה פוטר אותם בנפנוף יד באומרו: "חרלל פפלדה" – ניר טואלט, כלומר סתם שטויות – לא מעניין, ואנחנו הילדים היינו צוחקים עד דמעות כשהדודים המכובדים שלנו משתתקים ונועצים עיניים משתאות באביהם החייכני עטור הזקן.

מכתב מסבא שמואל לבתו ציונה בשנת 1950
מכתב מסבא שמואל לבנו שלום המרוגז בשנת 1945
מכתב למרים אחרי חתונתה בשנת 1935
סבא וסבתא על רקע ביתם בשדרות רוטשילד מספר 3
סבא שמואל - צעיר, כפי שלא הכרנוהו בשנת 1900
סבא עם דודה מרים ודוד יוסף בשנת 1935
צילום מייסדי אחוזת בית היא תל אביב (שמואל וסולטנה במרכז - הוא בלי זקן...).
אנדרטת מייסדי העיר תל אביב הניצבת בשדרות רוטשילד
שמואל טאג'יר ליד מצבת מרים בתו
ציונה עם סבתא סולטנה בחוף יפו בשנת 1930
סבא מתפלל באזכרה לסבתא בשנת 1955
ציור של סבתא סולטנה משנות השלושים צוייר ע''י בתה ציונה תג'ר.
ציור של סבא שמואל מ-2017 צוייר ע'י נכדו דוד תגר.
אזכרה לסבא שמואל בשנת 1993, מימין חזקיה, כצל'ה, יוסף, אריאל, שושנה ותם.

השארת תגובה